На 10.10.2023 г., в брой 85 на Държавен вестник беше обнародван Закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда (влизащ в сила на 1 юни 2025 г.), с който се предвижда дългоочакваната промяна за осъвременяване на остарялата вече система за хронологичното отразяване на трудовата дейност на хората, а именно: премахването на хартиената трудова книжка и заменянето ѝ с електронна такава. Промените са израз на ефективното използване на технологичния прогрес в интерес на обществото. Те се изразяват в дигитализация на трудовите правоотношения чрез:
Електронната трудова книжка e новаторско решение на законодателя, заменящо хартиената форма на трудовите записи с дигитална система за съхранение и управление на трудовата информация на работниците и служителите. Единният електронен трудов запис представлява официален източник на данни и обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника или служителя и ще се използва за тяхното удостоверяване. Предвижда се цялостното отпадане на трудовите книжки, а не възможност за избор между електронно трудово досие и книжен вариант. Традиционният формат ще бъде изцяло заменен от електронния трудов запис.
В срок до 1 юни 2024 г. Министерският съвет следва да приеме Наредба за реда за вписване на обстоятелствата в Регистъра на заетостта.
В срок до 1 юни 2025 г. следва да се изгради Регистър на заетостта към НАП и да се попълнят първоначалните данни в него на база на регистъра на трудовите договори и при необходимост –други източници.
В срок до 1 юни 2026 г. работодателите следва да върнат надлежно оформените трудови книжки на своите работници или служители, като от този момент ще се използва и нововъведеното електронно трудово досие. До влизане в сила на промените хартиената трудова книжка все още ще се зачита за официален удостоверителен документ за вписаните в нея обстоятелства. След този срок същата функция ще има електронният трудов запис. Когато трудовата книжка е изгубена или унищожена, съответната дирекция „Инспекция по труда“ издава нова и вписва данни за трудовия стаж, придобит преди 1 юни 2025 г., въз основа на писмено заявление-декларация на работника или служителя.
Относно държавните служители: В срок до 31 декември 2026 г. или при прекратяване на служебното правоотношение в периода от 1 юни 2026 г. до 31 декември 2026 г. органите по назначаване оформят служебната книжка на държавните служители, като в служебната книжка с цифри и думи се записва продължителността на служебния стаж, положен от държавния служител към 1 юни 2026 г. След оформянето и служебната книжка се връща незабавно на държавния служител. Данните по действащите служебни правоотношения пък следва да се въведат в Регистъра на заетостта от съответния орган по назначаването в срок до 1 юни 2026 г.
Целта на предвидените изменения е посредством новите технологии да се намали административната тежест за работодателите, да се повиши защитата на данните на работниците и служителите и да се намалят затрудненията при определяне на трудов стаж, особено в случаи на загуба на трудовата книжка. Употребата на хартиената трудова книжка води до редица други проблеи като например:
Електронното водене на данните за трудовия стаж решава в пълна степен горепосочените проблеми, които са свързани най-вече с съхранението на трудовите книжки. Данните и обстоятелствата, свързани с трудовата дейност, ще се удостоверяват от Единният електронен трудов запис, който ще се превърне в официален източник на такава информация. Попълването на записите и на корекциите в електронното трудово досие ще става електронно, без да се налага физическото разнасяне на трудовата книжка. Електронният трудов запис ще осигури достъп до вписаната в него информация в реално време, а промените ще се отразяват веднага.
В заключение следва да отчетем предстоящите промени като проява на позитивното имплементиране на дигиталните технологии в обществения живот с цел неговото подобряване и облекчаване от утежнената процедура по вписване на всякакви промени в трудовите правоотношения. Това ще се отрази най-вече в ускорено администриране на документацията от държавните органи, ще даде яснота, достъпност и сигурност на служителите/работниците и работодателите.