Дигитализация на заповедното производство

Заповедното производство е утвърден отдавна институт на българското гражданско процесуално право. Въведено у нас за пръв път със Закона за заповедното производство от 1897г., то е уредено като част от исковия процес. Днес заповедното производство е отделен процес, който има за цел да предложи опростена процедура пред съда, позволяваща на кредитора бързо и ефективно да събере своето вземане.

Предимства на заповедното производство

Бързината и улеснената процедура на заповедното производство го правят все по-предпочитано сред кредиторите в сравнение с по-дългия, по-скъп и по-тромав спорен исков процес. В основата на заповедното производство стои възможността да се съкрати пътя до принудителното изпълнение в случаите, в които длъжникът не оспорва вземането на кредитора спрямо него. В това производство правораздавателният орган извършва проверка единствено на спазването на формалните изисквания при инициирането на производството, без да разглежда спора по същество. В случай че кредиторът е спазил законоустановената процедура за започване на заповедното производство, съдът, в тридневен срок от постъпване на заявлението за издаване на заповед за изпълнение, издава заповед за изпълнение, респ. изпълнителен лист. При липса на писмено възражение от страна на длъжника, подадено в законоустановения срок, заповедта за изпълнение влиза в сила. Не се извършва размяна на съдебни книжа между страните, не се назначават съдебни експертизи и не се изслушват свидетели. Освен това, не се провеждат съдебни заседания и не се събират доказателства, което стои в основата на фундаменталните различия между заповедното производство и спорния исков процес. Освен с ускорена процедура, заповедните дела  се отличават и с по-малки съдебни разноски в сравнение с делата, образувани по исков ред. Кредиторът заплаща държавна такса, която възлиза на 2% от размера на претендираното задължение, което е наполовина по-малко от таксата, дължима при исковите производства. Предвид посочените предимства за никого не е изненада, че броят на заповедните производства не е просто голям, той е значителен. През 2023 г. заведените заповедни дела по чл.410 и чл.417 ГПК са общо 163 293, което се явява 42% от всички образувани граждански дела. В допълнение, анализът на разпределението на делата показва, че основната тежест при разглеждане на този вид дела е съсредоточена в по-големите районни съдилища. Този феномен оказва негативно влияние върху ефективността на правораздавателната дейност и води до удължаване на исковия процес и неглижиране на едно от основните положения в гражданското право – разглеждането и решаването на делата в разумен срок (чл.13 ГПК).

Електронизация на производствата по чл.410 и чл.417 ГПК

С цел да се предотврати дълготрайното разглеждане на съдебните спорове на гражданите и бизнеса в големите градове, където ангажираността на съдилищата е значително по-висока, приетите на 01 юли 2024г. законодателни промени в Гражданския процесуален кодекс предвиждат електронизация на заповедното производство, както и централизирано разпределение на делата между районните съдилища в цялата страна. С нововъведенията се цели оптимизиране на правната уредба чрез следните изменения:

I. В новата разпоредба на чл.409а), ал.1 ГПК се предвижда че „Всички процесуални действия в заповедното производство се извършват в електронна форма и всички актове на съда в производството, включително заповед за изпълнение и изпълнителен лист, се издават в електронна форма, освен когато тази глава изрично предвижда друго.“ Заявленията за издаване на заповед за изпълнение и приложенията към тях ще бъдат достъпни в Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП) с помощта на електронен формуляр. Важно е да се подчертае, че след подаване на заявление за издаване на заповед за изпълнение в електронен формат, всички последващи процесуални действия на заявителя следва да бъдат извършвани само по електронен път. В ЕПЕП ще бъдат издавани електронна заповед за изпълнение, както и електронен изпълнителен лист. По изключение, действията по обжалването на актовете по глава 37 ГПК (заповедно производство), както и производствата по чл.422-424 ГПК, могат да бъдат осъществени и писмено на хартиен носител.

Определена група субекти могат да подават заявления само по електронен път. Това включва лицата по чл. 50, ал. 5 и чл. 52, ал. 2 ГПК – „кредитните и финансовите институции, включително тези, извършващи събиране на вземания срещу потребители; застрахователните и презастрахователните дружества, търговци, които извършват доставка на енергия, газ или предоставяне на пощенски, електронни съобщителни или водоснабдителни и канализационни услуги; нотариусите и частните съдебни изпълнители; държавните учреждения и общините.“ Всички останали участници в гражданския оборот, включително изрично изключените от обхвата на ограничението търговци и лица, представлявани от адвокат, разполагат с алтернативна възможност за избор между един от двата варианта за провеждане на производството  – на хартиен или електронен носител. Възражението срещу издадената заповед за изпълнение по чл. 414 ГПК може да бъде подадено както на хартиен носител, до всеки районен съд в страната, така и електронно чрез Единния портал за електронно правосъдие.

II. Фундаментална крачка напред, свързана с промените от 01.07.2024г. е и изменението на правилата досежно родовата подсъдност. С въвеждането на ал.6 на чл.410 се даде възможност на заявителите да подадат писмено заявление за издаване на заповед за изпълнение, в който и да е районен съд на територията на страната, с изключение на заявленията за издаване на заповед за изпълнение по чл.417, ал.1, т. 3 и т. 6 ГПК, т.е. когато вземането се основава на „нотариален акт, спогодба или друг договор, с нотариална заверка на подписите, договори за залог, ипотечни актове, записи на заповед, менителници или приравнени на тях документи.“ В тези случаи, заявленията се подават в Районен съд по настоящ адрес или седалище на заявителя, а ако такъв липсва – по постоянен адрес. Това изменение в познатите ни правила за родова подсъдност цели централизирано разпределение на делата от този вид на случаен принцип, между всички Районни съдии в страната. Актуализацията ще облекчи работата на по-натоварените съдилища и ще постигне равномерно разпределение на делата от този вид, в съответствие със заетостта на съответния съд. Подсъдността на образуваните по чл.422 ГПК искови производства,  във връзка със заповедните дела, остава непроменена, а именно – Районен съд по постоянен адрес на ответника, респ. седалище.

III. При подадено в срок възражение от длъжника срещу издадената срещу него заповед за изпълнение, съдът дава указания на заявителя да предяви иск за установяване на вземането си. В предходната редакция на чл.415 ал.5 ГПК, съдът изискваше от заявителя да представи доказателство за предявения срещу длъжника установителен иск пред заповедния съд, с цел предотвратяване обезсилването на заповедта за изпълнение, респ. изпълнителния лист. Изменената норма на чл.415 ал.5 ГПК вече не задължава заявителя да представи доказателства пред заповедния съд за предявен в едномесечен срок установителен иск, а вместо това – заповедният съд следва да следи за съответния юридически факт служебно. Още повече, при подадено в срок възражение и предявен иск по чл.422 ГПК, заповедта за изпълнение влиза в сила след влизане в сила на съдебното решение за установяване на вземането, а исковият съд вече е натоварен със задължението да издаде изпълнителния лист, за разлика от нормата по предходната уредба, която указваше на заповедният съд да издаде изпълнителния титул.

Промяна има и при правилата, касаещи изпълнителния лист. Възприето  е новото правило за издаване на електронен изпълнителен лист, което обхваща не само влезли в сила заповеди за изпълнение, но и всички изпълнителни основания по чл. 404 ГПК. Разпоредбата на чл.408, ал.1 ГПК гласи, че „изпълнителният лист се издава в електронна форма и се подписва от съдия от съответния съд. Когато издаването на изпълнителен лист в електронна форма не е възможно, се издава изпълнителен лист в един екземпляр на хартиен носител.“ Изпълнителният лист ще се подписва електронно и ще се регистрира в специализирана електронна система на съответния съд, където ще получава уникален идентификатор и дата. Именно този уникален регистров номер ще се съдържа по-късно в молбата на взискателя за образуване на изпълнително дело до съдебния изпълнител.

В обобщение

Можем да заключим, че новите законодателни промени, влезли в сила от 01 юли 2024г., представляват една значителна стъпка напред в оптимизацията на заповедното производство в България. С автоматизацията на процесуалните действия и документи, и внедряването на централизирано разпределение на делата се цели значително ускоряване и улесняване на процедурите, което ще подобри ефективността и качеството на правосъдието. Промените са следва да намалят натоварването на по-големите съдилища и да улеснят достъпа на гражданите и бизнеса до правосъдие, и едновременно с това да гарантират по-висока степен на прозрачност и справедливост.

Book a consultation

First name
Last Name
Email Address
type of service
your message
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ръководени от почтеност, ориентирани към резултати.